Tuesday, May 4, 2010

REALITI ATAU FANTASI?

DUNIA BAKAL KEHILANGAN 100 TEMPAT INDAH AKIBAT PEMANASAN GLOBAL.

Sekiranya ramalan ahli kaji iklim tentang kesan pemanasan global adalah benar, maka kita akan mendapati satu senarai tempat tertentu yang akan lenyap daripada muka bumi ini.

Kehilangan tempat-tempat yang paling indah di dunia ini merupakan satu peringatan bahawa perubahan iklim ini berupaya untuk menjadikan rapuh dan akhirnya fana.


Untuk memahami kesan perubahan iklim ini, kita perlu mengikut aliran dan interaksi yang berlaku pada air. Bermula daripada kecairan ais di Artik sehingga ke pulau batu karang yang berkedudukan pada paras laut rendah lalu ke banyak tempat yang tidak diduga: hutan awan di Kilimanjaro dan Kauai, Tasik Baikal di Siberia, gurun Kalahari dan Empty Quarter di Saudi Arabia. Selain itu, ia juga membabitkan Sungai Thames dan melalui London, mengalir ke Sungai Seine akhirnya tiba di Paris.

Ini mengesahkan bahawa bukan hanya ekosistem semula jadi yang diancam. Chicago, New York dan juga Beijing juga akan terdedah kepada ancaman perubahan iklim dari segi pembinaan. Akhirnya, ia akan mengancam tamadun manusia, yang disokong oleh pengeluaran pertanian yang dipengaruhi oleh corak cuaca. Contohnya di tanah tinggi Sri Lanka yang menampung hampir 700,000 pekerja dan ahli keluarga yang terlibat dalam industri the Ceylon.

Kehidupan di dunia ini disokong oleh kitaran air antara laut dan juga atmosfera rendah. Di samping itu, penempatan manusia di dunia turut bergantung kepada corak hujan, sinaran matahari, suhu dan angin. Semua faktor ini telah tergugat oleh pemanasan global. Glasier gunung mungkin tidak mendapat perhatian daripada penduduk yang tinggal di kawasan perbandaran, tetapi bagi penduduk di California selatan, pembentukan dan kecairan glasier gunung ini adalah sangat penting.

Interaksi air ini membolehkan kita menikmati keindahan di muka bumi, laut yang luas dan membiru, gurun yang merah keemasan serta sinaran kelabu di glasier dan ais di kutub utara dan selatan akibat pembiasan sinaran matahari. Kepelbagaian pemalar hijau di malakit dalam hutan Sweden, yang merupakan pokok tertua di dunia telah berakar umbi sejak Zaman Ais. Begitu juga hutan paya bakau di Madagascar dan kepelbagaian hidupan akuamarin di Great Barrier Reef, Australia.

Perubahan yang berlaku ini bukan berdasarkan kepada pelepasan karbon ataupun apa yang berlaku di atmosfera. Ia berteraskan kepada perlakuan manusia, tempat tinggal dan juga tempat yang mereka bina yang semua tempat-tempat indah ini akan musnah dan tidak wujud lagi sekiranya pemanasan global berlaku pada skala yang lebih tinggi.

Tempat-tempat inilah yang akan menjadi taruhan sekiranya kita sebagai manusia, terus bersikap bertolak ansur dengan pemanasan global dan tidak mahu mengambil tindakan segera.

Layarilah http://www.100places.com/en untuk keterangan lanjut.

No comments:

Post a Comment